УВАГА! Нова платформа наукового журналу «SCIENTIA FRUCTUOSA».
Перейти за посиланням -  
http://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/

ТРАНСФОРМАЦИЯ ТУРИЗМА В ОБЩЕСТВЕ 5.0

Автор: Sveta on .

 ПОЛНЫЙ ТЕКСТ (PDF)
DOI:  http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2020(132)03

УДК 338.48-044.922

МАЗАРАКИ Анатолий,
д. э. н., профессор, ректор
Киевского национального торгово-экономического университета
ул. Киото, 19, г. Киев, 02156, Украина
 
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: 0000-0001-5283-8444
 
БОЙКО Маргарита,
д. э. н., профессор, заведующий кафедрой гостинично-ресторанного бизнеса
Киевского национального торгово-экономического университета
ул. Киото, 19, г. Киев, 02156, Украина
 
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: 0000-0003-0249-1432
 
БОСОВСКАЯ Мирослава,
д. э. н., профессор, профессор кафедры гостинично-ресторанного бизнеса
Киевского национального торгово-экономического университета
ул. Киото, 19, г. Киев, 02156, Украина
 
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID:0000-0002-6021-5228

ТРАНСФОРМАЦИЯ ТУРИЗМА В ОБЩЕСТВЕ 5.0

Исследована парадигма Общества 5.0 на глобальном и отраслевом (туристическая сфера) уровнях, определены ее имма­нентные атрибуты. Рассмотрен генезис становления модели развития экономи­ческой системы "от Индустрии 1.0 до Общества 5.0". Осуществлен форсайт стратегических положений концепции Общество 5.0 в сфере туризма через детер­минацию глобальных трендов, вызовов, рисков и угроз в плоскость реализации потенциальных возможностей для развития туристической отрасли. Обосновано, что внедрение модели управления Общества 5.0 создаст уникальные возможности, конкурентные преимущества и позволит полу­чить экономические, социальные и экологические выгоды для субъектов туристи­ческой отрасли.
Ключевые слова: Индустрия 4.0, Общество 5.0, экономические вызовы, эконо­мические тренды, туристическая отрасль, субъекты туристической деятель­ности, инновационное развитие, парадигма, цифровая экономика.

REFERENCES

  1. Navigating the rising tide of uncertaint. PwC’s 23rd Annual Global CEO Survey. September and October of 2019.Davos. Retrieved from https://www.pwc.com/gx/en/ceoagenda/ceosurvey/2020.html#cs23DataExplorer [in English].
  2. Busquets, Javier (2019). Artificial Intelligence and the Challenge of Global Governance. Forbes. July 10th. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/esade/2019/07/10/artificial-intelligence-and-the-challenge-of-global-governance/#18a97d24636b (12. 07. 2019) [in English].
  3. Li,Da Xu, Eric,L. Xu & Ling,Li (2018). Industry 4.0: state of the art and future trends, International Journal of Production Research.56:8, 2941-2962.Retrieved from: https://doi.org/10.1080/00207543.2018.1444806 [in English].
  4. Die Welt im Jahr 2030. Das nächste Jahrzehnt. Deutsche Bank Research. January of 2020. Frankfurt am Main. Retrieved from https://www.dbresearch.de/PROD/ RPS_DEPROD/PROD0000000000504518/Die_Welt_im_Jahr_2030.pdf [in English].
  5. Economic Growth and Sustainability. Ifo Institute for Economic Research at the University of Munich. Retrieved from https://www.ifo.de/en/topics/economic-growth-and-sustainability [in English].
  6. International Monetary Fund World. Economic Outlook. Global Financial Stability Report. Retrieved from https://www.imf.org/external/index.htm [in English].
  7.  United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). How Covid-19 is changing the world:a statistical perspective. Retrieved from https://unctad.org/en/Pages/statistics.aspx [in English].
  8. World Tourism Organization. UNWTO RELEASES A COVID-19 TECHNICAL ASSIS­TANCE PACKAGE FOR TOURISM RECOVERY. Retrieved from https://www.unwto.org/news/unwto-releases-a-covid-19-technical-assistance-package-for-tourism-recovery [in English].
  9. World Tourism Organization (2019). International Tourism Highlights, 2019 Edition. UNWTO.Madrid. Retrieved from https://doi.org/10.18111/9789284421152 [in English].
  10. World Tourism Organization (2018).International Tourism Highlights, 2018 Edition. UNWTO.Madrid. Retrieved from https://doi.org/10.18111/9789284419876 [in English].
  11. World Tourism Organization (2018). Report of the Secretary-General. Part I: Current situation and activities, Implementation of the General Programme of Work.A Spe­cialized Agency of the United Nations. Madrid. Spain. Retrieved from https://doi/pdf/10.18111/unwtoecd.2018.1.g51w645001604517 [in English].
  12. World Travel and Tourism Council.Travel & Tourism Global Economic Impact (2018). March. All rights reserved. Retrieved from https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/2018-documents/global-economic-impact-and-issues-2018.pdf [in English].
  13. Bosovskaya, M. V. (2015). Integration processes in tourism. Kyiv: KNTEU [in English].
  14. Kagermann,H., Lukas,W.-D.,&Wahlster,W. (2011).Industrie 4.0: Mit dem Internet der Dinge auf dem Weg zur 4. industriellen Revolution.VDI Nachrichten,1, April [in English].
  15. Rolandberger (2020). The future of the gig economy https://www.rolandberger.com/ru/Point-of-View/The-future-of-the-gig-economy.html [in English].
  16. Hoffmann R. (2016). Investment Opportunities in Industry 4.0 – Industrial Revolution "Made in Germany". Ecovis. Retrieved from https://www.ecovis.com/focus-china/investment-opportunities-industry-4-0 [in English].
  17. Branger, J., &Pang, Z. (2015). From Automated Home to Sustainable, Healthy and Manufacturing Home: A New Story Enabled by the Internet-of-Things and Industry 4.0. Journal of Management Analytics2 (4), 314-332. DOI: 10.1080/23270012.2015.1115379 [in English].
  18. Cheng, G., Liu,L., Qiang, X.&Liu,Y. (2016). Industry 4.0 Development and Appli­cation of Intelligent Manufacturing. In Proceedingsof International Conference on Infor­mation Systems and Artificial Intelligence, 407-410. Hong Kong: IEEE [in English].
  19. Kergroach, S. (2017). Industry 4.0: New Challenges and Opportunities for the Labour Market. Foresight and STI Governance. Vol. 11. 4, 6-8. DOI: 10.17323/2500-2597.2017.4.6.8 [in English].
  20. Frey, C. B., Osborne, M. A. (2017). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, 114, 254-280 [in English].
  21. Cetrulo, A., & Nuvolari, A. (2019). Industry 4.0: revolution or hype? Reassessing recent technological trends and their impact on labour. Journal of Industrial and Business Economics 46: 391–402. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s40812-019-00132-y [in English].
  22. Ghobakhloo, Morteza (2018). The future of manufacturing industry: a strategic road­maptoward Industry 4.0. Journal of Manufacturing Technology Management. Vol. 29.№ 6, 910-936. DOI: 10.1108/JMTM-02-2018-005 [in English].
  23. Martinelli, A., Mina, A., & Moggi, M. (2019). The enabling technologies of industry 4.0: Examining the seeds of the fourth industrial revolution (2019/09). Laboratory of Economics and Management (LEM). Sant’ Anna School of Advanced Studies.Pisa, Italy [in English].
  24. Pardi, T. (2018). Industry 4.0: hypes, stakes, history and possible consequences for workers in the automotive sector, presentation at the conference. A new industrial revo­lution? Labour, technology and the automotive industry, 31 May. Pisa [in English].
  25. Uemura, N. (2017). Society 5.0: a look of Mitsubishi Electric. Economic stra­tegies.Vol. 4, 2-11 [in English].
  26. Nurullin, Rafail Asgatovich (2019). Society 5.0: a Self-Devouring System. International Journal of Recent Technology and Engineering. Vol. 8. Is. 2. July. Retrieved from https://doi.org/10.35940/ijrte.B3052.078219 [in English].
  27. Berawi, M. A. (2019).MANAGING NATURE 5.0 IN INDUSTRIAL REVOLUTION 4.0 AND SOCIETY 5.0 ERA.  International Journal of Technology,10 (2). 222-225. DOI: https://doi.org/10.14716/ijtech.v10i2.3084 [in English].
  28. Trynchuk, V., Kaigorodova, G., Alyakina, D., Pyrkova, G. & Mustafina, A. (2018). Investment activity of insurers and the state economic growth. Montenegrin Journal of Economics. Vol. 14, 4, 109-123. DOI: 10.14254/1800-5845/2018.14-4.8 [in English].
  29. Kotler, F. (2019). Markety’ng vid A do Ya. 80 koncepcij, yaki povy’nen znaty’ kozhen menedzher, 35 [in English].
  30. PwC UN report World Population Ageing 1950–2050 (2017). Retrieved from https://www.pwc.ru/ru/assets/pdf/ industry-4–0-pwc.pdf [in English].
  31. World Economic Forum. The Travel & Tourism.Competitiveness Report 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2018, 2019. Growth through Shocks. Retrieved from http://www3.weforum.org [in English].
  32. Hughes, Karen and Moscardo, Gianna (2019).ICT and the future of tourist mana­gement. JOURNAL OF TOURISM FUTURES. Vol. 5. 3. 228-240. DOI: 10.1108/JTF-12-2018-0072 [in English].
  33. Law, R., Buhalis, D. &Cobanoglu, C. (2014).Progress on information and commu­nication technologies in hospitality and tourism. International Journal of Contem­porary Hospitality Management. Vol. 26.5.727-50 [in English].