УВАГА! Нова платформа наукового журналу «SCIENTIA FRUCTUOSA».
Перейти за посиланням -  
http://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/

HARD ТА SOFT SKILLS БУХГАЛТЕРА

Автор: Sveta on .

Бібліографічний опис згідно з ДСТУ 8302:2015
Король С., Клочко А. Hard та soft skills бухгалтера. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2020. № 3. С. 147-159.

 ПОВНИЙ ТЕКСТ (PDF)
DOI:  http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2020(131)11

УДК 005.336.5:657
 
КОРОЛЬ Світлана,
д. е. н., доцент, професор кафедри обліку та оподаткування
Київського національного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна

E-mail: s.korol@knute.edu.ua
ORCID: 0000-0003-0958-8720

КЛОЧКО Анастасія,
помічник аудитора Аудиторської компанії "HLB Ukraine"
вул. Панаса Мирного, 8, м. Київ, 01011, Україна

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: 0000-0001-7845-0317

HARD ТА SOFT SKILLS БУХГАЛТЕРА

Визначено зміст, категорії і вимоги до hard та soft skills (м’які та тверді навички) з точки зору формування необхідних вмінь та навичок професійного бухгал­тера. Розглянуто особливості балансу між soft та hard skills для вдалої діяльності бухгалтера на різних етапах професійного життя. Проведене дослідження орієнто­ване на проблеми управління кар’єрою та формування соціального інтелекту бухгалтера.
Ключові словаhard skills, soft skills, професійний бухгалтер, соціальний інтелект, поведінкова економіка, цифрова економіка.

REFERENCES

  1. Gardner, T. A. (2017). Exploring the Importance of Soft Skills Training for Accoun­tants The Walden Dissertations and Doctoral Studies Collection. Retrieved from https://scholarworks.waldenu.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.com.ua/&httpsredir=1&article=4781&context=dissertations [in English].
  2. Bikkulova, O. Chto takoe hard i soft skills? V chem raznica? Chto vazhnee? [What are hard and soft skills? What is the difference? What is more important?]. proforientator.ru. Retrieved from https://proforientator.ru/publications/articles/chto-takoe-hard-i-soft-skills-v-chem-raznitsa-chto-vazhnee.html [in Russian].
  3. Ivonina, A. I., Chulanova, O. L., & Davletshina, Ju. M. (2017). Sovremennye naprav­lenija teoreticheskih i metodicheskih razrabotok v oblasti upravlenija: rol’ soft skills i hard skills v professional’nom i kar’ernom razvitii sotrudnikov [Modern directions of theoretical and methodological developments in the field of management: the role of soft skills and hard skills in the professional and career development of employees]. Internet-zhurnal "Naukovedenie" – Internet Journal “Science", 1, 3. Retrieved from http://naukovedenie.ru/PDF/90EVN117.pdf [in Russian].
  4. Myhasyk, O. D., &  Kitchenko, M. I. (2017). Profesija buhgaltera v Ukrai’ni: suchasni vyklyky ta perspektyvy [The profession of accountant in Ukraine: current challenges and prospects]. Profesijna osvita: problemy i perspektyvy – Vocational education: problems and prospects, 12, 36-40 [in Ukrainian].
  5. Pigin, V. Proryvnye veshhi generirujut ljudi s osobym naborom soft skills [People with a special set of soft skills generate breakthroughs]. finassessment.net. Retrieved from https://finassessment.net/blog/vasilij-pigin-proryvnye-veshchi-generiruyut-lyudi-s-osobym-naborom-soft-skills [in Russian].
  6. Colquhoun, L. (2018). Soft skills or technical skills? How accountants stay relevant in a changing world. Retrieved from https://www.intheblack.com/articles/2018/11/06/ soft-skills-or-technical-skills [in English].
  7. Colquhoun, L. (2018). Successful accounting careers need lifelong learning: LinkedIn. Retrieved from https://www.intheblack.com/articles/2018/11/26/lifelong-learning-the-career-key-for-accountants [in English].
  8. Cuthbert, S. (2018). The changing role of accounting education in a tech-centric future: Insights from AICPA Global Roundtable. Retrieved from https://www.intheblack.com/ articles/2018/11/06/changing-accounting-education-in-tech-centric-future [in English].
  9. Dalaya, M., Ishaquddin, S., Ghadage, M., & Hatte, G. (2014). An interesting review on soft skills and dental practice. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 9, 560-569. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4413170 [in English].
  10. Jackson, D. (2016). Modeling graduate skill transfer from university to the workplace. Journal of Education & Work, 29 (2), 199-231. Retrieved from https://www.researchgate.net/ publication/261910611_Modelling_graduate_skill_transfer_from_university_to_the_workplace [in English].
  11. Marques, J. (2013). Understanding the strength of gentleness: Soft-skilled leadership on the rise. Journal of Business Ethics, 116 (1), 163-171. Retrieved from https://www.researchgate.net/ publication/257541882_Understanding_the_Strength_of_Gentleness_Soft-Skilled_Leadership_ on_the_Rise [in English].
  12. Messum, D., Wilkes, L., & Jackson, D. (2015). What employability skills are required of new health managers? Asia-Pacific Journal of Health Management, 10 (1), 28-35. Retrieved from https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=056294336586753;res= IELAPA [in English].
  13. Leggatt, J. (2019). Why creative thinking is the soft skill accountants need? Retrieved from https://www.intheblack.com/articles/2019/09/01/creative-thinking-is-soft-skill-accountants-need [in English].
  14. Roman, T., Maxim, E., & Manolica, А. (2013). Analysis of the relationship among training, skills, and contentment of the employers. Annals of the University of Oradea: Economic Science Series, 22, 1635-1644. Retrieved from https://www.researchgate.net/ profile/Mark_Neal/publication/256432141_Can_Business_Education_Change_Management_Practices_in_NonWestern_Societies/links/02e7e522860eae971f000000/Can-Business-Education-Change-Management-Practices-in-Non-Western-Societies.pdf#page=1635 [in English].
  15. Strauss-Keevy, M. & Maré, D. (2015). Influence: The development of pervasive skills. Accountancy SA, 52-54. Retrieved from https://www.accountancysa.org.za/influence-the-development-of-pervasive-skills [in English].
  16. Vstrechajte po umu! 5 prichin nanimat’ ljudej po "hard skills" [Meet on the mind! 5 reasons to hire people for "hard skills"]. finassessment.net. Retrieved from https://finassessment.net/ blog/ocenka-soft-hard-skills-kandidatov [in Russian].
  17. Golovnyj buhgalter: Dovidnyk kvalifikacijnyh harakterystyk profesij pracivnykiv, zatv. nakazom Ministerstva praci ta social’noi’ polityky vid 29.12.2004 № 336 [Chief Accountant: Handbook of qualification characteristics of the professions of employees, approved by the order of the Ministry of Labor and Social Policy from 29.12.2004 № 336]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0336203-04 [in Ukrainian].
  18. Kodeks etyky profesijnyh buhgalteriv: Mizhnarodna federacija buhgalteriv [Code of Ethics for Professional Accountants: International Federation of Accountants]. Retrievedfrom https://lexinform.com.ua/wp-content/uploads/2018/09/Code-of-Ethics_ukr.pdf [in Ukrainian].
  19. Korol’ S. Ja., & Klochko A. O. (2020). Cyfrovi tehnologii’ v obliku i audyti. [Digital technologies in accounting and auditing]. Derzhava ta regiony StateandRegions, 1 (112) [inUkrainian].