ЦЕННОСТНОЕ УПРАВЛЕНИЕ ПРЕДПРИЯТИЕМ: ИЗМЕНЕНИЯ ПАРАДИГМЫ
ПОЛНЫЙ ТЕКСТ (PDF)
DOI: http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(128)03
БАЙ Сергей,
д. э. н., профессор, заведующий кафедрой менеджмента
Киевского национального торгово-экономического университета
ул. Киото, 19, г. Киев, 02156, Украина
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0599-2582
ВОЛОБУЕВ Михаил,
к. м. н., доцент кафедры менеджмента
Киевского национального торгово-экономического университета
ул. Киото, 19, г. Киев, 02156, Украина
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7973-2922
КАНДАГУРА Екатерина,
д. н. гос. упр., доцент кафедры менеджмента
Киевского национального торгово-экономического университета
ул. Киото, 19, г. Киев, 02156, Украина
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4833-2234
ЦЕННОСТНОЕ УПРАВЛЕНИЕ ПРЕДПРИЯТИЕМ: ИЗМЕНЕНИЯ ПАРАДИГМЫ
Исследованы трудовые ценности торгового предприятия. Определена актуальность использования ценностного менеджмента на современном коммерческом предприятии. Рассмотрены современные тенденции в управлении, которые активно влияют на развитие современных подходов к управлению персоналом. Для исследования личных ценностей работников предприятия в авторской модификации использован метод К. Харского.Ключевые слова: ценности, управление сотрудниками, управление ценностями.
REFERENCES
- Buchko, A. (2007). The effect of leadership on values-based management. Leadership &Organization Development Journal.(Vol. 28),1, 36-50[in English].
- Galimova, A. S., Galimova L. F., & Тimerbulatova, А. R. (2015). Zarabotnaja plata kak factor motivaziji k trudu [Salary as a motivation factor for work]. Vestnik Volzhskogo universiteta im. V. N. Tatisheva, 1, 163-169[in Russian].
- Strelchenko E. A., & Kalashnikova T. V. (2015). Instituzionalnie prioriteti formirovanijaI funkzionirovanija motivazionnogo mechanizma na rinke truda [Institutional priorities for the formation and functioning of the motivational mechanism in the labor market]. Journal of Economic Regulation, 3, 22-29[in Russian].
- Raich, M., Dolan, S. L., & Eisler, R. (2010). Leveraging the corporate ecosystem and the new innovative role for human resource management. Effective Executive, 13(2),30-34[in English].
- Paarlberg, Laurie E. (2007). Values Management Aligning Employee Values andOrganization Goals. The American Review of Public Administration.(Vol. 37),4, 387-408[in English].
- Raitina, M. S. (2013). Zennosti s zennostnie orientazii, ich formirovanije I rol v razvitii lichnosti [Values and value orientations, their formation and role in the development of personality]. Scientific electronic archive. Retrieved from http://econf.rae.ru/article/5159 [in Russian].
- Speculand, R. & Chaudhary, R. (2008). Living organisational values: the bridgesvalue inculcation model. Business Strategy Series.(Vol. 9), 6, 324-329[in English].
- Agle, B. B., & Caldwell, C. B. (1999). Understanding research on values in business. Business and Society, 38, 326-387[in English].
- Anderson, C. (1997). Values-based management. Academy of Management Executive. (Vol. 11), 4, 25-46 [in English].
- Blanchard, K. & O’Connor, M. (1997). Managing by Values: How to Put Your Values into Actionfor Extraordinary Results, Berrett-Koehler Publishers, San-Francisco, CA [in English].
- Edgeman, R. L. & Scherer, F. (1999). Systemic leadership via core value deployment. Leadership & Organization Development Journal.(Vol. 20),2, 94-8[in English].
- Garvanova, M. Z., & Garvanov, I. G. (2014). Issledovanie zennostej v sovremennoj psichologii [The study of values in modern psychology]. Sovremennaja psychologija: mezdunarodnaja konferenzija – Sovremennaja psihologija: mezhdunarodnaja konferencija. (pp. 5-20) [in Russian].
- Griseri, P. (1998). Managing Values. Ethical Change in Organisations, Macmillan Press, Basingstoke [in English].
- Roe, R. A. & Ester, P. (1999). Values and work: empirical findings and theoreticalperspectives. Applied Psychology: An International Review.(Vol. 48),1, 1-21[in English].
- Abbott, G. N., White, F. A. & Charles, M. A. (2005). Linking values and organizationalcommitment: a correlational and experimental investigation in two organizations. Journalof Occupational and Organizational Psychology.(Vol. 78).(pp. 531-51) [in English].
- Bao, Y. Vedina, R., Moodie, S., & Dolan S. L. (2012). The effect of value congruence on individual and organizational well-being outcomes: An exploratory study among catalan nurses. Journal of Advanced Nursing, May 27. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2012.06045.x [in English].
- Bay, S., & Gaz A. (2017). Managing Value Creation At A Traiding Enterprise. Znanstvena misel journal, 6, 19-26 [in English].
- Dolan S. L. (2010). Managing and coaching by values: A new strategic tool for effective executives attempting to achieve excellence in a dynamic and chaotic business environment. Effective Executive, 13(9),14-20[in English].
- Fitzgerald, G. A. & Desjardins, N. M. (2004). Organizational values and their relation to organizational performance outcomes. Atlantic Journal of Communication.(Vol. 12), 3, 121-45[in English].
- Jaakson, K. (2010). Management by values: Are some values better than others?Journal of Management Development.(Vol. 29), 9, 795-806[in English].
- Rozman, A., & Bay, S. (2015). Creation of Shared Value in Retailing Consilium Limited Liability Company. Collection of scientific proceedings "Europeancooperation". (Vol. 5 (5) [in English].
- Mowles, C. (2008). Values in international development organizations: negotiatingnon-negotiables. Development in Practice.(Vol. 18), 1, 5-16[in English].
- Smith, P. B., Peterson, M. F. & Schwartz, S. H. (2002). Cultural values, sources of guidance, and their relevance to managerial behavior: a 47 – nation study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 188-208[in English].
- Tangri, R. (2003). Building a Values-Driven Organization. Approaching Change,October. (Vol. 4), 2 [in English].
- Dolan, Simon L. & García, Salvador (2000). Managing by Values in the Next Milenium: Cultural Redesign for Strategic Organizational Change (June) [in English].
- Dolan, S. L. & Richley, B. A. (2006). Managing by values (MBV): a new philosophy for a neweconomic order. Handbook of Business Strategy.(Vol. 7),1, 235-238[in English].
- Knoppen, D., Dolan, S. L., Diez-Pin˜ol, M. & Bell, R. (2006). A triangulation analysis of valuecongruency in corporate Spain: American dream or Spanish reality? The International Journal of Human Resource Management. (Vol. 17), 3, 539 [in English].
- Коnstantin Charskii o sisiteme zennostej I ee vlijanii na cheloveka(2009). [Konstantin Kharskii on the system of values and its impact on man].Retrieved from http://www.zubry.ru/articles/2009/05/konstantinxarskij-o-sisteme-cennostej-i-ee-vliyanii-na-cheloveka [in English].