УВАГА! Нова платформа наукового журналу «SCIENTIA FRUCTUOSA».
Перейти за посиланням -  
http://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/

ІДЕНТИФІКАЦІЯ КОНТЕНТУ НАЦІОНАЛЬНОГО БРЕНДИНГУ

Автор: Sveta on .

 ПОВНИЙ ТЕКСТ (PDF)
DOI: http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(124)01

УДК 659.126-047.27
 
МАЗАРАКІ Анатолій,
д. е. н., професор, ректор
Київського національного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5283-8444

 
П’ЯТНИЦЬКА Галина,
д. е. н., професор, професор кафедри менеджменту
Київського національного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3463-133X

 
ГРИГОРЕНКО Олег,
к. т. н., доцент, доцент кафедри інженерно-технічних дисциплін
Київського національного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2847-0149

 

ІДЕНТИФІКАЦІЯ КОНТЕНТУ НАЦІОНАЛЬНОГО БРЕНДИНГУ

Систематизовано наукові підходи до визначення поняття "брендинг". Уточ­нено етапізацію трансформаційних змін концепції брендингу, у межах якої додат­ково виділено етап креативного багатогранного брендингу. Визначено сутність поняття "ідентифікація контенту національного брендингу". Проведено порівняль­ний аналіз та ідентифіковано взаємозв’язок між поняттями "бренд країни", "брендингкраїни", "бренд територій", "територіальний брендинг", "бренд держави", "державнийбрендинг", "національний бренд", "національний брендинг". Обґрунтовано економіко-математичний опис ідентифікації контенту національного брендингу та побудо­вано модель оптимізації його результатів з урахуванням ймовірності негативного впливу інформаційних екстерналій. Представлено динаміку вартості національних брендів різних країн світу впродовж2013–2018 рр. як цільового результату націо­нального брендингу.

Ключові слова: національний брендинг, національний бренд, бренд територій, територіальний брендинг, брендинг місця, брендинг дестинації, бренд держави, держав­ний брендинг, бренд країни, брендинг країни, вартість (цінність) бренду, ідентифікація контенту, модель, міжнародне середовище, інформаційні екстерналії.

REFERENCES 

  1. Olins, W. (2002). Branding the nation – the historical context. Journal of Brand Management. (Vol. 9). Is. 4. (pp. 241-248) [in English].
  2. Anholt, S. (2013).  Beyond the Nation Brand: The Role of Image and Identity in Inter­national Relations. The Journal of Public Diplomacy. (Vol. 2).Іs. 1.Art. 1. (pp. 6-12) [in English].
  3. Aaker, D.A. (2009). Brand Leadership: Building Assets In an Information Economy.Free Press [in English].
  4. Dinnie, K. (2015). Nation Branding. Concepts, Issues, Practice.2nd ed. Routledge [in English].
  5. Fan Y. (2007).  Soft power and nation branding: Brunel Business School Research Papers. Retrieved from http://bura.brunel.ac.uk/bitstream/2438/1863/4/ Soft%2BPower%2BCh.pdf [in English].
  6. Kotler, P., &Gertner, D. (2002). Country as brand, product, andbeyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of Brand Management. Apr. (Vol. 9). (pp. 249-261) [in English].
  7. Evans, G. (2003).Hard-brandingtheculturalcity– fromPradotoPrada. InternationalJournalofUrbanandRegionalResearch.(Vol. 27). Іs. 2. (pp. 417-440) [in English].
  8. Mel’nyk, T., & Varibrusova, A. (2018). Nacional’ni brendy u global’nij ekonomici: komparatyvnyj analiz [National brands in the global economy: comparative analysis]. Zovnishnja torgivlja: ekonomika, finansy, pravo – Foreign Trade: Economics, Finance, Law5, 32-54 [in Ukrainian].
  9. Shul’gina, L. M., & Leo, M. V. (2011).Brendyng: teorija ta praktyka (na prykladi ob’jektiv komercijnoi’ neruhomosti) [Branding: theory and practice (on the example of commercial real estate)]. Kyiv-Ternopil’: Aston [inUkrainian].
  10. Studins’ka, G. Ja. (2016). Brend u nacional’nij ekonomici Ukrai’ny[Brand in the nationaleconomy of Ukraine]. Kyiv: DNDIIME[inUkrainian].
  11. Mel’nyk, T. M., Varibrusova, A. S. (2018). Determinanty formuvannja nacional’nogo brendu v umovah global’noi’ konkurencii’ [Determinants of the formation of a national brand in the conditions of global competition]. Formuvannja rynkovyh vidnosyn v Ukrai’ni – Formation of market relations in Ukraine1 (200),137-142 [in Ukrainian].
  12. Kaneva, N. (2017). The Branded national imagination and its limits: insights from the postsocialist experience. Strategic Review for Southern Africa. (Vol. 39), 1, 116-138 [in Ukrainian].
  13. Žugić, J., & Konatar, A. (2018). Comparative analysis of the value of nation brands. Ekonomski Vjesnik / Econviews: Review of contemporary business, entrepreneurship and economic issues. (Vol. 31), 1, 179-191[in English].
  14. Studins’ka, G. Ja. (2016). Brend jak indykator dysproporcii’ regional’nogo rozvytku [Brand as an indicator of disproportion of regional development]. Ekonomichnyj visnyk universytetu – Economic Herald of the University29/1, 169-176 [in Ukrainian].
  15. Polishko, G. G. (2015). Nation branding and its stakeholders: analysis of European and Ukrainian approaches. Visnyk Dnipropetrovs’kogo universytetu – Bulletin of Dnipro­petrovsk University. (Vol.7). (pp. 73-82) [in English].
  16. Mamuti, A., Özgüner, D. (2014). Nation branding as a means of attracting FDI: the case of Bosnia and Herzegovina. International Journal of Business and Globalisation.(Vol. 13), 2. (pp. 197-208) [in English].
  17. Mark Ritson on branding: Norse fire smokes out bland brands.(2006).January. Retrieved from https://www.campaignlive.co.uk/article/mark-ritson-branding-norse-fire-smokes-bland-brands/534969?src_site=marketingmagazine [in English].
  18. Anholt, S. (2006).Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions1sted. Palgrave Macmillan [in English].
  19. Jobber, D.,& Fahy, J. (2012). Foundations of Marketing. (4nd ed.). UK: McGraw Hill Education [in English].
  20. Kotler, F., & Keller, K. (2006). Marketing menedzhment[Marketing management].(12nd ed.). SPb.: Piter[in Russian].
  21. Center on Global Brand Leadership. (n.d.). www.globalbrands.org. Retrieved from http://www.globalbrands.org [in English].
  22. Biljuk, I. L. (2016). Brendyng mist v anglomovnomu komunikatyvnomu prostori: verbal’na i vizual’na skladovi [Branding of cities in the English-speaking communicative space: verbal and visual components]. Candidatesthesis. Zhytomyr [in Ukrainian].
  23. Ivashova, N. V. (2011). Misce brendyngu v suchasnyh marketyngovyh koncepcijah [Branding place in modern marketing concepts]. Marketyng i menedzhment innovacij –Marketing and Innovation Management4. (Vol. ІІ). (pp. 89-97) [in Ukrainian].
  24. Pokras, O. S. Znahodzhennja integral’nogo pokaznyka pryvablyvosti krai’n v aspekti terytorial’nogo brendingu (Finding an integral indicator of the attractiveness of countries in terms of territorial branding). (n.d.). www.freit.org. Retrieved from http://www.freit.org/WorkingPapers/Papers/Other/FREIT901.pdf [in Ukrainian].
  25. Pavlenko, A. F., Reshetnikova, I. L., & Vojchak, A. V. (2008). Marketyng[Marketing].A. F. Pavlenko (Ed.). Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
  26. Bjeljavcev, M. I., & Ivanenko, L. M. (2005). Marketyng [Marketing]. Kyiv: CNL [in Ukrainian].
  27. Mokina, S. M. (2014). Evoljucija formuvannja koncepcii’ brendu robotodavcja [Evolutionof the formation of the concept of the employer’s brand]. Ekonomika harchovoi’ promy­slovosti– The economy of the food industry4 (24),57-64 [in Ukrainian].
  28. Aaker, D. (1991).ManagingBrandEquity: CapitalizingontheValueofaBrandName. NY: TheFreePress [in English].
  29. Anholt, S. (2007). CompetitiveIdentity: Anewmodelforthebrandmanagementofnations, citiesandregions. Policy&PracticeADevelopmentEducationReview. (Vol. 4). Spring. (pp. 3-13) [in English].
  30. Shtan’ko, V. I. (2008). Suchasni informacijno-komp’juterni tehnologii’ jak chynnyk transformacii’ sociokul’turnoi’ real’nosti [Modern information and computer technologies as a factor of the transformation of socio-cultural reality]. Visnyk Harkivs’kogo nac. un-tu im. V. N. Karazina– The Journal of V.N. Karazin Kharkov National University. (Vol. 36),829,23[in Ukrainian].
  31. Anhol’t, S. (2007). Sozdanie brenda strany [Creating a brand of a country]. Brend-menedzher– Brand Manager1, 36-44 [in Russian].
  32. Anholt, S., &Hildreth,J.(2005). Brand America: The Mother of All Brands (Great Brand Stories series).Cyan Communications [in English].
  33. Moisescu, O. I. (2009). Country Branding: Conceptualization and Review.Marketing – from information to decision: Intern. Conference, Cluj-Napoca (Romania), 30-31 Оct. (2nd ed.)Risoprint [in English].
  34. Ljul’chak, Z. S., Lipencev, A. A., & Galushhak, Ju. I. (2012). Nacional’nyj brend ta brendyng u konteksti mizhnarodnyh podij. Logistyka [National brand and branding in the context of international events. Logistics]. Zbirnyk naukovyh prac’ – Collection of scientific works. Je. V. Krykavs’kyj (Ed.). L’viv: Vydavnyctvo L’vivs’koi’ politehniky [in Ukrainian].
  35. Lee, K. M. (2009). Nation branding and sustainable competitiveness of nations: PhD thesis. University of Twente. Retrieved from http://doc.utwente.nl/60754/1/ thesis_K_M_Lee.pdf [in English].
  36. Nye, J. S. (2011).The Future of Power.Reprint ed. Public Affairs [in English].
  37. Zenker, S., &Braun, Е. (2017). Questioning a "one size fits all" city brand: Developing a branded house strategy for place brand management. Journal of Place Management and Development. (Vol. 10). Іs. 3. (pp. 270-287) [in English].
  38. Anholt, S. (2003).Brand New Justice: The Upside of Global BrandingButterworth-Heinemann [in English].
  39. Lasarte, M. P., Piazuelo, V.T., & Saso, C.E.The use of territorial brands to stand out as a tourist destination.(n.d.). www.academia.edu.Retrieved from https://www.academia.edu/1039875/The_use_of_territorial_brands_to_stand_out_as_a_tourist_destination [in English].
  40. Govers, R., & Go, F. (2009). Place Branding. Glocal, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced. UK: Palgrave Macmillan, XIV [in English].
  41. Handbook on Tourism Destinations Branding. (2009). World Tourism Organization and European Travel Commision. Madrid. Retrieved from https://www.e-unwto.org/ doi/book/10.18111/9789284413119 [in English].
  42. Studins’ka, G. Ja. (2015). Terytorial’nyj brend jak mehanizm reinkarnacii’ depresyvnyhregioniv Ukrai’ny [Territorial brand as a mechanism of reincarnation of depressed regionsof Ukraine]. Ekonomika: realii’ chasu– Economics: realities of time1 (17), 62-72 [in Ukrainian].
  43. Karachyna, N. P. (2017). Koncept terytorial’nogo brendyngu v konteksti rozvytku depresyvnyh miscevyh ekonomik [Concept of territorial branding in the context of the development of depressed local economies]. Instytucijnyj repozytarij VNTU – Institutional repository of VNTU.Retrieved fromhttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/ 123456789/15469[in Ukrainian].
  44. Ham, P. (2001).The Rise of the Brand State: The Postmodern Politics of Image and Reputation. Foreign Affairs. (Vol. 80), 5, 2-6 [in English].
  45. Smachylo, T. V., & Oleha, D. I. (2016). Formuvannja nacional’nogo brendu Ukrai’ny [Formation of the national brand of Ukraine]. Molodyj vchenyj– Young scientist, 4 (31), 209-212 [inUkrainian].
  46. Vicente, J. (2004). State Branding in the 21st century: Master of Arts in Law and Diplomacy Thesis. The Fletcher School [in English].
  47. Kryvoshei’n, V. V. (2013). Zagal’noteoretychni zasady derzhavnogo brendyngu [Generaltheoretical foundations of state branding]. GraniGrani12 (104), 6-12 [inUkrainian].
  48. Kryvoshei’n, V. V. (2009). Rejtyngovi metodyky ocinky politychnogo ryzyku jak skla­dovoi’ ryzyku krai’ny [Rating methods for assessing political risk as a component of the country’s risk]. Grani– Grani6, 152-157 [in Ukrainian].
  49. Solovyh, V. P., & Inkovs’ka, Ju. M. (2012). Sub’jekty derzhavnoi’ polityky brendyngu terytorij v Ukrai’ni [Subjects of state policy of branding of territories in  Ukraine]. Derzhavne budivnyctvo – State building2. Retrieved fromwww.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2012-2/doc/1/09.pdf [in Ukrainian].
  50. Pylypak, M. (2010). Polityka derzhavnogo brendyngu v suchasnyh umovah [The policyof state branding in modern conditions]. Gileja– Gilea42, 607-614 [inUkrainian].
  51. Kuz’menko, T. S. (2010). Ponjattja, strukturni komponenty ta vydy brenda [Concept, structural components and brand types]. Aktual’ni problemy derzhavy i prava – Actualproblems of state and law. Odesa: Juryd. l-ra.(Vol. 53). (pp. 185-191) [inUkrainian].
  52. Anholt, S.(1998).Nation-brands of the twenty-first centuryJournal of Brand Management.(Vol. 5)s. 6. (pp. 395-406) [in English].
  53. Fan, Y. (2006). Branding the nation: what is being branded? Journal of Vacation Marketing. (Vol. 12). Іs. 1. (pp. 5-14) [in English].
  54. Jaffe, E. D., & NebenzahlІ.D.(2001). National image and Competitive Advantage: The theory and practice of country-of-origin effect.Copenhagen Business School Press [in English].
  55. Aronczyk, M. (2008). "Living the Brand": Nationality, Globality and the Identity Strategies of Nation Branding Consultants. International Journal of Communication. (Vol. 2). (pp. 41-65) [in English].
  56. Kaneva, N. (2011). Nation Branding: Toward an Agenda for Critical Research. International Journal of Communication5, 117-141 [in English].
  57. Nagornjak, T. L. (2013). Brendyng terrytoryy kak vektor polytyky [Branding of the territory as a vector of politics]. Ynformacyonno-gumanytarnыj portal "Znanye. Pony­manye. Umenye"– Informational and humanitarian portal "Knowledge. Understanding. Skill", 4. Retrieved fromwww.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/4/ Nagornyak_Place-Branding[in Russian].
  58. Szondi, G. (2007). The role and challenges of country branding in transition countries: The Central and Eastern European experience. Place Branding and Public Diplomacy. (Vol. 3). Іs. 1.  (pp. 8-20) [in English].
  59. Gudjonsson, H. (2005). Nation branding. Place Branding. (Vol. 1).Іs. 3. (pp. 283-298) [in English].
  60. Nation Brands 2014: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, December 2014 [in English].
  61. Nation Brands 2016: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, October 2016 [in English].
  62. Nation Brands 2017: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, October 2017 [in English].
  63. Nation Brands 2018: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, October 2018 [in English].
  64. Global 500, 2018: The annual report on the world’s most valuable brands. Brand Finance. February, 2018 [in English].
  65. Global 500, 2012: The annual report on the world’s most valuable brands. Brand Finance. March, 2012 [in English].
  66. 100 najdorozhchyh brendiv Ukrai’ny [100 most expensive brands of Ukraine]. (2017). Novoe vremja– НВdigital. November 17th42. Retrieved from https://magazine.nv.ua/ ukr/journal/2811-journal-no-42/sto-dorogih-brendov-ukrainu.html[in Ukrainian].
  67. Top-100 najdorozhchyh brendiv Ukrai’ny [Top 100 most expensive brands of Ukraine]. (2018). Novoe vremja – НВdigital. November 22nd43. Retrieved from https://magazine.nv.ua/ukr/journal/3304-journal-no-43/top-100-najdorozhchikh-brendiv-ukrajini.html [in Ukrainian].